سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راهنمای کامل درمان بیماری های بواسیر-شقاق-کیست مویی-فیستول
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
کل بازدید : 11808
کل یادداشتها ها : 17

1 2 >
نوشته شده در تاریخ 97/4/13 ساعت 12:43 ع توسط joodigolii


چرا درمان فیستول با لیزر  به جراحی باز ارجح است؟
لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم میکند و در نتیجه بیمار بعد از  عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد.
لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام همل را ترمیم میکند و در نتیجه خونریزی هنگام عمل کاهش میابد.
درمان فیستول با لیزر  بطور سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است.
بیمار فقط شب اول استراحت میکند ونیاز به استراحت بیشتر ندارد.
بیمار بازگشت سریعتر به محیط کار وزندگی طبیعی خوددارد.
با این نوع لیزر میتوان تمام انواع هموروئید و حتی شقاق و فیستول همزمان را درمان نمود.
لیزر محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل میشود.قابل ذکر است به همین علت در  درمان فیستول با لیزر  انتقال بیماریهای ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر میرسد.
لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمیزند و مانند کوتر باعث نکروز نمیشود به همین علت درد بعد از درمان فیستول با لیزر  کاهش داشته وبه اسفنکتر مقعد اسیبی وارد نمیشود.این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد میشود

منبع: درمان فیستول با لیزر



  



نوشته شده در تاریخ 97/4/13 ساعت 12:42 ع توسط joodigolii


بیماری کرون یک بیماری التهابی مزمن است که قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش از دهان تا مقعد را در گیر می‌کند.

این بیماری باعث التهاب و زخم شدید مخاط روده می‌شود که می‌تواند منجر به انسداد کامل یا نسبی روده و سوءتغذیه شود. شروع بیماری معمولاً بین سنین 30- 10 سالگی است.

علل و عواملعوامل مؤثر در بروز این بیماری شامل ارث، عوامل محیطی، اختلالات سیستم ایمنی، باکتری‌های روده و نوعی از رژیم غذایی (دریافت بالای پروتئین حیوانی و دریافت پایین امگا 3 ) است.  علایم و نشانه‌های بیماریبیماری کرون اغلب ماه‌ها یا سال‌ها قبل از تشخیص بیماری وجود دارد و ممکن است در کودکان، تأخیر رشد تنها نشانه ظاهری بیماری باشد. علایم این بیماری شامل کاهش وزن قابل توجه، تب متناوب، اسهال مزمن آبکی و دردهای شکمی به خصوص در ناحیه یک چهارم راست پایینی شکم است که با اجابت مزاج تسکین نمی‌یابد. 

 عوارض بیماری* زخم‌های دهانی* شقاق مقعد* خونریزی های گوارشی* اسهال چرب* کم خونی به دلیل خونریزی روده* کمبود ویتامین B12 و ویتامین‌های A ، E ، D و K * به وجود آمدن آبسه یا فیستولبیماران باید غذاهای چرب و سرخ کرده را نخورند و از سس‌های سنگین و چرب که حاوی خامه، کره یا مارگارین هستند، پرهیز کنند* باریک شدن مجرای روده * سنگ‌های ادراری* آرتریت(التهاب مفاصل(* التهاب عنبیه * ورم ملتحمه* زردی و خارش * سوءتغذیه و رنگ پریدگی  دوره بیماریدر اغلب موارد این بیماری ناحیه انتهایی روده کوچک و روده بزرگ را درگیر می‌کند و التهاب در این منطقه می‌تواند باعث ایجاد  درمان فیستول ، سوراخ شدن دیواره روده یا تنگ شدن دستگاه گوارش و انسداد شود که تشخیص آن بر اساس علائم بالینی، معاینه فیزیکی، تصویربرداری روده و تست‌های آزمایشگاهی صورت می‌گیرد. روده را می‌توان توسط کولونوسکوپی مورد بررسی قرار داد و در حین این آزمایش می‌توان از بافت روده نمونه‌برداری کرد و آن را جهت بررسی درمان فیستول  به پاتولوژی فرستاد تا بیماری تشخیص داده شود. باید دانست نمونه‌برداری از بافت روده به دلیل این که این بافت به درد حساس نیست، هیچ دردی ندارد.

 تغذیه درمانی مداخلات تغذیه ای در این افراد حائز اهمیت است. به طور کلی توصیه‌های تغذیه‌ای و رژیمی در درمان فیستول  شامل موارد زیر است:

1- رژیم کم باقیمانده یا محدود از فیبر می‌تواند در بهبود این بیماری موثر باشد ،میوه‌ها و سبزیجات، مواد غذایی فیبردار هستند.

2- شیر، لبنیات و محرک‌هایی مانند قهوه و الکل حذف شوند.

3- رژیم پر پروتئین و پرکالری زیر نظر متخصص تغذیه توصیه می‌شود.

4- در صورت وجود اسهال چرب، میزان چربی رِژِیم غذایی باید کاهش یابد. برای جبران چربی می‌توان از روغن MCT که بهتر از روغن‌های معمولی جذب می‌شود استفاده کرد. (از آنجایی که این روغن به صورت مصنوعی تولید می‌شود در داروخانه‌ها قابل تهیه می‌باشد.

5- مصرف اسیدهای چرب امگا 3 (نظیر روغن ماهی) نیز به دلیل خواص ضد التهابی آن می‌تواند در کاهش علایم بیماری مؤثر باشد.

6- در صورت وجود اسهال و استفراغ، آب و املاح از دست رفته باید از طریق مایعات و محلول‌های قندی نمکی جبران شود.

7- دوره‌های متناوب استراحت در طول روز به خصوص در زمان اسهال، به منظور کاهش حرکات روده، توصیه می‌شود.

8- مصرف مکمل‌های ویتامین و املاح به خصوص ویتامین‌های B6، B12، C، D، E و آهن، مس، روی، منیزیم، پتاسیم و کلسیم توصیه می‌شود. (ویتامین‌های A و K به صورت یک روز در میان توصیه می‌شوند).

9- بیمار بهتر است وعده های غذایی را در دفعات بیشتر و حجم کمتر مصرف کند.

10- در صورت عدم تحمل قند شیر (لاکتوز) و پروتئین گندم (گلوتن) مواد غذایی مربوطه می‌بایستی از رژیم غذایی حذف گردد.

11- افزایش دریافت ویتامین D و کلسیم به دلیل نقش آن‌ها در ساختمان استخوان و نیز عدم تحمل شیر به این بیماران توصیه می‌شود.

12- به بیماران توصیه می‌شود از مصرف ادویه‌جات پرهیز کنند.

13- دریافت منابع پتاسیم مانند سیب زمینی، موز و ... در دوره اسهال توصیه می‌شود.

14- به بیمار توصیه می‌شود غذاها را خوب بجود و از قورت دادن غذا خودداری کند.

15- بیماران مقدار زیادی آب بنوشند.

17- از غذاهای حاوی فیبر زیاد مانند پاپ کورن، تخمه‌ها، حبوبات، مغزهای خوراکی و سبوس دوری کنند.

18- بیماران باید غذاهای چرب و سرخ کرده را نخورند و از سس‌های سنگین و چرب که حاوی خامه، کره یا مارگارین هستند، پرهیز کنند

منبع: درمان فیستول



  



نوشته شده در تاریخ 97/4/13 ساعت 12:42 ع توسط joodigolii


منظور از جراحی فیستول  درمان دهانه ای است که در اطراف مقعد می باشدکه ازآن چرک و عفونت خارج می شود و بسیار دردناک می باشد.

درمان فیستول مقعد با یک جراحی کوچک با لیزر با بی حسی موضعی و در بعضی موارد نادر با بیهوشی انجام می شودکه آن هم بسته به عمق درگیری بیماری فیستول دارد.

جراحی فیستول معمولا شامل برش قسمتی از ماهیچه های مقعد برای باز کردن تونل ارتباطی بین حفره داخلی و خارجی وتبدیل کردن تونل ایجاد شده به یک شیار که از عمق قابل ترمیم است می باشد  به علت اینکه ارتباط مستقیمی بین بی اختیاری مدفوع و حجم ماهیچه های عضلات مقعدی درگیر وجود دارد باید برای جلوگیری از بی اختیاری مدفوع هنگام برداشتن دائمی مسیر چرکی فیستول دقت و احتیاط کامل انجام شود.

بیماری که تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد بعد از عمل درمان فیستول با لیزر  می تواند به منزل خود برگردد و نیازی به بستری شدن ندارد و برای بهبودی بهتر بیمار باید در منزل روزی 3 الی 4 بار در لگن  آب گرم که حاوی چند قطره بتادین است به مدت 10الی 15 دقیقه بنشیند.لازم به ذکر است که امروز درمان فیستول با لیزر   می باشد.مزیت های جراحی با لیزر به شرح زیر می باشد:1-لیزر در هنگام برش وبرداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند ودر نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته.2-لیزر عروق بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه از خون ریزی جلوگیری می کند.3-استفاده از لیزر دیگر نیازی به بیهوشی ندارد و به صورت سرپایی قابل درمان است.4-بعد از عمل درمان فیستول با لیزر   بیمار به راحتی می تواند به محل زندگی خود باز گرددوبه امور خود رسیدگی کند.5- درمان فیستول با لیزر   مانع انتقال برخی از ویروسها از جمله هپاتیت و ایدز می شود.6-لیزر به هنگام عمل به بافت های اطراف صدمه نمی زند.



  



نوشته شده در تاریخ 97/4/13 ساعت 12:42 ع توسط joodigolii


فیستول یک ارتباط غیر طبیعی بین دو سطح اپی تلیال بدن می باشد . در مورد فیستول  مقعدی (یا فیستول آنال)، دهانه خارجی این مسیر در پوست اطراف مفعد ( آنوس) و دهانه داخلی آن داخل مقعد( آنوس یا رکتوم) قرار دارد. در صورتیکه مسیر فیستول از میان عضله اسفنکتر خارجی بگذرد، فیستول از نوع High می باشد ولی در صورتیکه مسیر فیستول کوتاه بوده و اسفنکتر خارجی را دربر نگیرد، فیستول از نوع low می باشد. فیستول   آنال(فیستول مقعدی) شکل مزمن عفونتهای آنورکتال می باشد و بسیاری از بیماران، سابقه آبسه اطراف مقعد را در گذشته و یا اخیراً ذکر می کنند ولی گروهی از بیماران نیز هیچ سابقه ای از چنین آبسه ای ندارند. ولی در هر حال 50% آبسه های اطراف مقعد به فیستول تبدیل خواهند شد. فیستول   آنال همچنین می تواند بدنبال عفونت ناشی از تروما، فیشر، TB ، بیماری کرون، کارسینوما، رادیاسیون، اکتینومیکوزیس و کلامیدیا بوجود آید. 
علائم و نشانه ها
بیمار بدلیل ترشح چرکی مداوم از دهانه خارجی فیستول مراجعه می کند و چون ترشحات فیستول بطور مداوم تخلیه میشوند، درد نمی تواند عامل مهمی برای مراجعه بیماران باشد ولی احساس سوزش یا خارش ناشی از ترشحات می تواند عامل مراجعه بیماران باشد. در معاینه این بیماران معمولاً دهانه خارجی فیستول قابل مشاهده بوده و در لمس با انگشت ممکن است بتوان مسیر فیستول را که به شکل یک مجرای سفت شده (tract) می باشد لمس کرد. دهانه داخلی نیز در صورتیکه نزدیک آنوس باشد قابل لمس است و از طریق رکتوسکوپی ممکن است بتوان آنرا مشاهده نمود.
از آنجا که پیش بینی مسیر فیستول و تعیین دهانه داخلی و خارجی آن، نقش اساسی را در مورد درمان تمام انواع فیستولها دارد، آقای گودسال، قانونی در این مورد بیان کرده است که بنام خود او مشهور است. بر اساس این قانون، اگر با یک خط عرضی، آنوس را به دو قسمت خلفی و قدامی تقسیم کنیم، در صورتیکه دهانه خارجی فیستول، در سطح قدامی باشد، دهانه داخلی آن با یک مسیر کوتاه و مستقیم در دیواره قدامی آنوس قرار دارد ولی اگر دهانه خارجی در سطح خلفی باشد، فیستول یک مسیر منحنی را طی کرده و دهانه داخلی آن در خط وسط دیواره خلفی آنوس قرار خواهد داشت.( یک استثنا زمانی است که در سطح قدامی یک فیستول با فاصله بیش از 3 سانتی متر از آنوس قرار داشته باشد که در این صورت دهانه داخلی به احتمال زیاد در خط وسط دیواره خلفی آنوس قرار دارد).
 
فیستولوگرافی جهت تشخیص و یا تعیین مسیر فیستول توصیه نمیشود و در صورت نیاز به تعیین مسیر فیستول از طریق اقدامات پاراکلینیکی بهتر است از MRI یا سونوگرافی اندوآنال (داخل مقعدی) استفاده نمائیم.
 
درمان
اصل مهم برای درمان فیستول    آنال(فیستول مقعدی)، از بین بردن اپی تلیالیزاسیون 0(لایه سلولی) داخل فیستول می باشد. فیستولهایی که از نوع low می باشند براحتی با یک فیستولوتومی که شامل باز کردن سقف فیستول و تخریب نسج اپی تلیالیزه داخل آن با کورت یا کوتر می باشد، قابل درمان است. در این عمل مسیر فیستول تبدیل به یک زخم باز میشود که بتدریج با نسج گرانولاسیون پر میشود. فیستولکتومی به این معنی که تمام مسیر فیستول بطور کامل برداشته شود توصیه نمیشود چون به نسوج سالم اطراف آسیب می زند. در مورد فیستولهای High ، فیستولوتومی خطرناک است چون می تواند با قطع اسفنکتر، بیمار را دچار بی اختیاری نماید. یکی از روشهای قدیمی برای این فیستولها که هنوز نیز از آن استفاده میشود عبور دادن Seton از مسیر فیستول و باقی گذاشتن آن در این محل می باشد. Seton که می تواند نخ سیلک یا نوار پلاستیکی  باشد بتدریج با ایجاد فیبروز در مسیر فیستول  ، نسج اپی تلیال داخل آن را تخریب می کند و خودش نیز از میان نسج سالم عبور کرده و خارج میشود. برای توصیح اینکه چرا عبور Seton از نسج سالم باعث تخریب اسفنکتر نمیشود گفته میشود وقتی شما یک تکه یخ را با سیم فشار دهید سیم بتدریج یخ را قطع خواهد کرد و از طرف دیگر آن خارج میشود ولی یخ مجدداً بهم می چسبد بطوریکه اثری از عبور سیم در آن نمی ماند.
درمانهای جراحی دیگری مانند فلاپ اندوآنال و پرکردن داخل فیستول بابیومتریال (fistula plug) وجود دارد که در موارد خاص انجام میشود.
فیستول آنال(فیستول مقعدی) در صورتیکه درمان نشود علاوه بر آنکه موجب آزار و اذیت جسمی و روحی بیمار میشود ممکن است منجر به عفونتهای شدید  و حتی ایجاد کارسینوما در فیستول گردد.

منبع: فیستول  



  



نوشته شده در تاریخ 97/4/13 ساعت 12:41 ع توسط joodigolii


معمولا فیستول ها از آبسه ها ی درمان نشده ایجاد می شوند. درمان نشدن به موقع فیستول منجر به ایجاد فیستول های متعدد می شود و حتی طول فیستول بلندتر می شود و متعاقبا جراحی وسیع تری را بیمار متحمل می شود و طول درمان بیماری بیشتر خواهد شد. فیستول ها عفونی هستند و اگر درمان نشوند عفونت به دیگر نقاط بدن سرایت می کند.
همانطور که در تصویر زیر می بینید فیستول ها انواع محتلفی دارند و از لحاظ عمق و طول فیستول متفاوت اند و با تعویق انداختن درمان باعث می شوید فیستول حاد شود و عمق و طول آن بیشتر شود.
اگر فیستول درمان نشود
اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود چه عوارضی ایجاد می کند ؟عدم درمان به موقع این بیماری باعث می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. علت بروز فیستولمقعد می تواند همین آبسه ها باشد. در صورت شدید شدن این عارضه، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه را برداشت.عدم درمان به موقع آبسه در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا افرادی که توان جسمی کمی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد.
آیا می توان آبسه مقعد را با  بی حسی موضعی عمل کردبله  می توان با رعایت شرایط مناسب و در نظر گرفتن شرایط بیمار آبسه مقعد را با بی حسی موضعی عمل جراحی کرد
در چه مواردی بیمار باید برای عمل آبسه مقعد بیهوشی بگیرد و بستری شود
1- در صورتی که بیمار نتواند بی حسی موضعی راتحمل کند
2-جراح محیط مناسب عمل سرپایی نداشته باشد
3-آبسه های ایسکیورکتال را نباید با بی حسی موضعی عمل جراحی کرد
4-بیماران دیابتی نباید با بی حسی جراحی شوند
5-بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی نیز مجاز به جراحی با بی حسی نیستند
آیا می توان عمل فیستول  و آبسه را همزمان انجام داد؟بله می شود آبسه و فیستول را با در نظر گرفتن موارد زیر همزمان عمل جراحی کرد
اگر سوراخ داخلی فیستول مشخص بوده و پایین باشد بهتر است هنگام تخلیه آبسه فیستول نیز عمل شود تا از عمل مجدد جلوگیری شود
اما اگر آبسه وسیع باشد و سوراخ داخلی مشخص نباشد یا بالا باشد بهتر است دستکاری نشود تا بیمار دچار عارضه بی اختیاری مدفوع نشود



  





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ